Allt började med två IT-studenter som hade gott om tid, idéer och passion. Att bo bland unga konstnärer gjorde oss nyfikna på de unika handgjorda smycken de skapade. Vi var redo att lägga ner många timmar för att skapa en webbshop åt dem eftersom vi visste, att världen väntade på att köpa smycken. Fast – det gjorde dem inte. Inte ett enda armband sålde vi, även ett år efter att webbplatsen stod klar.
Där hade nog de flesta studenter sagt nej tack till hela online affärsidén. Men inte vi. Istället grävde vi ner oss i smarta böcker för att förstå vad som hade hänt.
Sedan Chris Andersons bok “The Long Tail” hade kommit ut var vi med på teorin. Med Andersons idéer i huvudet skapade vi en webbshop för barnleksaker, där man kunde hitta den önskade leksaken från alla leksaksbutiker i landet. Lite stolta blev vi när webbshoppen bara kraschade marknaden. Att så många familjer använde vår e-shop visade en av idéerna från “The Long Tail”: att Internet har en nästan obegränsad tillgång.
Än idag drar vi nytta av denna erfarenhet när vi koncentrerar oss på nischade företag eftersom vi tror på deras framgång. Vi har möjlighet att validera vår service genom vår erfarenhet och generera idéer om hur vi kan hjälpa till att sprida nischprodukter inom de olika marknaderna.
Det var historien om hur vårt intresse för e-handel började och vi startade med att hitta de lösningar vi tillhandahåller nu. Kolla runt och läs om hur mycket vi har vuxit genom åren!
Våra projekt