DET STÖRSTA SYSTEMET FÖR FORSKARE

Företaget Labochema har varit verksamt i Baltikum sedan 15 år tillbaka och är det största företaget i regionen som säljer högsta kvalitet kemiska reagenser, förbrukningsvaror, laboratorieutrustning, möbler och genomför enskilda laboratorieinstallationsprojekt. De flesta av Labochemas klienter är forskare vid universitet. Företaget säljer också sin produktion till privatägda laboratorier, försöker att alltid möta kundernas förväntningar trots eventuella problem.

Företaget Labochema har samlat stor erfarenhet i samarbete med partners. Labochema representerar Sigma-Aldrich, Leica, VWR, och andra.

Utmaning

Vi började med att analysera det nuvarande systemet som väntade med komplexa utmaningar:

  • Komplex prissättning;
  • Komplex produkt indexering;
  • Icke-standardfunktionalitet med offerter, produkter enligt kontrakt samt individuella kataloger för olika kundgrupper.

Den största utmaningen i projektet var en sökbar produktkatalog med mer än 1’500’000 objekt. För denna utmaning använde vi SOLR – en fristående sökserver. Vanligtvis SOLR utför på webbshoppar från 10 till 100 tusen produkter, därför stod vi inför flera problem. För det första hade vi att optimera SOLR och anpassa sig till projektet skala. För det andra genomförde vi en totalsumma funktion så att kunderna kan se hur många specifika produkter (sökresultat) som finns.

Lösning

På grund av det innehållsrika systemet har vi satt in Varnish HTTP accelerator. Varnish lagrar data i det virtuella minnet och lämnar beslutet om vad som lagras i minnet och vad som växlas ut upp till disken på operativsystemet. Detta hjälper till att undvika situationer när operativsystemet startar caching data medan det flyttas till disk av programmet. Varnish används av ett stort antal webbsajter som Facebook, The New York Times och Wikipedia.

Labochema e-shop har 3 butiker (litauiska, lettiska och estniska) och varje butik har olika kundgrupper med specifikt innehåll (olika kategorier, produkter och priser). Vi har expanderat Varnish funktionalitet genom att genomföra några Varnish crawler uppgraderingar. Varje kundgrupp har en Varnish crawler användare – den här användaren kontrollerar alla tillgängliga kategorier, så kategorier och produktsidorna laddas snabbt för de verkliga kunderna.

Katalog

Amasty Kundgrupps Katalogmodul används för att dölja priser och ge tillgång till katalogsidor på Labochemas behov. Vårt team förlängde denna moduls funktionalitet genom att införa dynamiska kategorier, liksom att justera menyn i enlighet med villkoren för kundgrupper.

Cart2Quote modulen bidrar till att skapa, skicka och hantera kundofferter i Magento. Labochemas team kan enkelt organisera offerter, hantera rabatter, tilldela säljare och hantera relationer genom e-post och förfrågningar/ orderstatus.

Kundgrupper

Labochema säljer enbart till företag och akademiska institutioner, laboratorier och den offentliga sektorn. Varje organisation har sin egen kundgrupp med olika priser.  Några organisationer har även specialpriser enligt befintliga avtal.

Vi har implementerat avtalsfunktionalitet, vilket hjälper Labochemas chefer att skapa avtal och tilldela produkter och kunder som får specialpriser. När man söker efter produkter har användaren möjlighet att filtrera produkter som passar ett särskilt avtal.

Särskilda program- och hårdvarukrav

  • Minst 8 GB RAM;
  • Zend, Memcache, PHP OpCache eller HHVM;
  • APC -replaced genom opcache / hhvm;
  • Nginx, HHVM;
  • MySQL (med Percona patchar)
  • Inga lagrade procedurer.

Innehåll som gränssnitt

Huvudinspirationen för e-shopen var schweizisk design som även är berömd som typografisk stil. Istället för att lägga till fler element för att arbeta med föredrog vårt designteam att ta bort så mycket som möjligt.

Utseende och känsla

Den viktigaste informationskällan var Labochemas varumärkeshandbok. Kundens begäran var att använda så lite färger och nyanser som möjligt. Våra designers valde typsnitt som ett instrument för visuell kommunikation. Ett markant typsnitt kan leverera ett meddelande på ett mycket exakt, tydligt och diskret sätt.

Olika teckenstorlekar förmedlar hierarkin av innehållet: Den största teckenstorleken är visar det högsta elementet i innehållets informationsarkitektur och sidans hierarki. Denna typ av visuell påverkan hjälper till att styra användarens ögon mer effektivt.

Sök och navigering

Sökrutan är den mest använda funktionen i Labochema e-shop. Huvudsyftet var att göra sökrutan tydligt, snabbt att känna igen och lätta att använda.

På grund av en extremt hög mängd av produkter, är det nödvändigt att ha en sökfunktion bland kategorier. Användare kan välja den kategori i rullgardinsmenyn. Det finns också en automatisk kompletteringsfunktionalitet som gör shoppingen snabbare.

Under det senaste årtiondet har förstoringsglaset blivit en konventionell ikon för sökning och den kommunicerar sökfunktionen bättre än en ”skicka”-knapp.

Sökrutan passar webbplatsens övergripande design perfekt och lyckas sticka ut när användaren behöver den.

Liknande projekt